Uncategorized

Oud- wethouder Neede slaat wild om zich heen

Neede, 22 februari 2006

Getergde Klanderman: ‘Iedereen roept maar wat’

Burgemeester H. Bloemen komt z’n toezegging niet na, wethouder H. Boxem stuurt e-mails waar ‘de honden geen brood van lusten’, de fractievoorzitters in Berkelland gooien met bagger, de ambtenaren in Berkelland spelen een ‘onverkwikkelijke rol’ en de pers? Die smijt suggestief met modder. ‘Iedereen roept maar wat.’

Dat zei de Needse oud-wethouder Henk Klanderman afgelopen weekeinde op Radio Berkelland FM. De voormalig gemeentebestuurder van Neede haalde tijdens een bijna twintig minuten durende monoloog flink uit naar iedereen die kritiek durft te hebben op het Needse centrumplan en de plannen voor Huize De Kamp. Vooral burgemeester Hein Bloemen, wethouder Hans Boxem, de ambtenarij, de fractievoorzitters en de pers moesten het flink ontgelden.

Klanderman was als oud-wethouder van Neede medeverantwoordelijk voor het centrumplan Neede. Zoals gemeld in deze krant verkocht het Needse college gemeentegrond te goedkoop aan een projectontwikkelaar. Bovendien handelden burgemeester Thijs van Beem en wethouder P. Meijlis volgens Berkelland in strijd met de wet. Ze tekenden de contracten zonder de vereiste toestemming van de provincie en negeerden daarbij de afspraken met de gemeenteraad en fusiepartners. Ook zadelde Neede Berkelland op met een tekort van 1,6 miljoen euro.

Maar Klanderman snapt alle commotie niet. ‘Het is een goed plan, een goed besluit. Het vervelende is alleen dat een deel van de ambtenarij, en dat was toen ook al zo, niet achter het centrumplan staat. Maar dat is nu eenmaal het verschil tussen ambtenarij en bestuur. Er is er xc3xa9xc3xa9n die beslist: wie baas is, bakt koek. Dat wreekt zich nu. In de correspondentie over het plan heeft de ambtenarij ook een rol gespeeld. Er zijn heel onverkwikkelijke zaken gebeurd’, beschuldigt Klanderman de ambtenaren.

Van oud-wethouder Klanderman krijgen onder andere zijn ambtenaren de schuld

Bombarie

Wat Klanderman het meest stoort is, dat in zijn ogen: ‘Jan en alleman, ook in de gemeenteraad van Berkelland, maar wat roept en met bagger gooit’.

‘Dat gebeurt met name door mensen die nog nooit een stap in de gemeente Neede hebben gezet, door fractievoorzitters die niet uit Neede afkomstig zijn. Wat mij ook erg stoort is dat met name Needse raadsleden, die destijds met veel bombarie zich lieten verkiezen in de gemeenteraad omdat ze op zouden komen voor de belangen van Neede, dat ik van die mensen taal noch teken heb gehoord. Iedereen doet maar wat, Ik vind dat er geweldig bevuild wordt.’

Dat fractievoorzitter Cees Warlxc3xa9 van Gemeentebelangen Berkelland moest aftreden vindt Klanderman ‘ontzettend jammer’. ‘Het was een zeer respectabel raadslid en een onkreukbare wethouder. Dat hij op deze wijze wordt behandeld en benaderd, daar heb ik weinig goeie woorden voor.’

Klanderman voelt zich wel medeverantwoordelijk. ‘We hadden in Neede een collegiaal bestuur. Maar ik heb er de grootste moeite mee dat zo’n prachtig plan dat al veertien jaar in voorbereiding is, wordt afgekraakt, met name door mensen die niet de moeite hebben genomen om zich te verdiepen in de materie.’

Huize De Kamp

Volgens de oud-wethouder stonden zijn medebestuurders Cees Warlxc3xa9 en Piet Meijlis met de rug tegen de muur bij de onderhandelingen met projectontwikkelaar Van Schoot en is daarom de ‘lage’ prijs afgesproken. ‘Ze moesten medewerking krijgen van de projectontwikkelaar, anders kon het hele plan niet doorgaan. Dan moet je bepaalde afwegingen maken. Dan kun je zeggen: we doen het niet, het hele kaartenhuis stort in elkaar, of je zegt: we gaan door met dit prachtige plan.’

Dat er nu zoveel kritiek op de handelwijze van het Needse college is? ‘Ik denk dat er ook een stuk rancune bij zit.’

Dan die andere kwestie: Huize De Kamp. De gemeente Berkelland laat een juridisch onderzoek instellen naar de manier waarop de havezate in december 2004 is overgedragen aan de Stichting Huize De Kamp, waar Klanderman voorzitter van is. ‘Ik heb met verbazing kennis genomen van het juridische onderzoek. Ik weet van de prins geen kwaad’, zegt Klanderman. Hij weet wel dat het plan voor Huize De Kamp minstens een jaar vertraging heeft opgelopen, onder meer omdat Berkelland ‘kennelijk andere prioriteiten heeft’.

De havezate in Neede

Klanderman vindt het onfatsoenlijk dat hij het nieuws in de krant heeft moeten lezen. ‘Iedereen heeft het recht om ergens onderzoek naar in te stellen. Maar waarom heeft die goede man, de burgemeester, niet het lef om in contact te treden met de oud-wethouder? Ik weet nergens van, ik ben door niemand benaderd, ik moet in de krant lezen dat er een juridisch onderzoek komt.’

Klanderman zegt zich suf te hebben geprakkeseerd hoe het proces is verlopen in het vierde kwartaal van 2004. ‘Ik kan nergens iets ontdekken dat niet goed is. Het enige dat misschien overblijft is dat ik begin december de acte van levering heb getekend als voorzitter van de Stichting Huize De Kamp, terwijl ik op dat moment ook wethouder was.’

Verkwanseld

‘Maar als ik dan zelfs van raadsleden verhalen hoor dat Huize De Kamp is verkwanseld voor xc3xa9xc3xa9n euro, dan denk ik: waar haal je dat in godsnaam vandaan? Waarom bellen die mensen niet? Ik heb sinds 2005 niemand van het college, geen enkel raadslid, geen enkele fractievoorzitter gezien bij Huize De Kamp.’

‘Via de griffier heb ik de raadsleden uitgenodigd om eens te komen kijken naar onze plannen. Want we hebben alles klaar. Ze zouden komen zodra het raadsbesluit ter inzage lag. Nou, ze moeten nog steeds komen. Niemand heeft kennelijk interesse. Iedereen roept maar wat.’

Net als bij het centrumplan zou er volgens Klanderman ook bij de plannen voor Huize De Kamp ambtelijke tegenwerking zijn. Hij zou een mailtje hebben gekregen van een medewerker van de gemeente Berkelland ‘vol met dubieuze en insinuerende vragen over hoe de overdracht is gegaan’ .

‘Daarvoor kreeg ik al een mailtje van wethouder H. Boxem. Dat was niet voor ons bestemd, maar door een verkeerd gebruik van de computer wel bij ons terecht gekomen. En daar stonden kreten in, nou daar lusten de honden geen brood van. In de geest van: moeten ze weer zeshonderdduizend euro van ons gemeenschapsgeld besteden? Dan proef ik wel hoe de sfeer in Berkelland ook in het bestuur is, hoe men tegen Huize De Kamp aan kijkt.’

Bloemen

Ook houdt burgemeester Bloemen zich volgens Klanderman niet aan zijn toezeggingen. ‘Bij de inspraakavond over Huize De Kamp kwam hij bij me en zei: meneer Klanderman: leuk project dat Huize De Kamp, ik ben zeer gexc3xafnteresseerd, als ik iets voor jullie kan betekenen dan graag hoor. En ik kom binnenkort bij u langs!’ Nou, ik heb ‘m nadertijd nooit weer gehoord’, aldus Klanderman.

‘Ik heb hem nu gezegd dat ‘ie z’n toezegging moet nakomen. Kom eens bij ons langs! Dan kunnen we zaken uitpraten. Ik moet alle zeilen bijzetten om onze bestuursleden gemotiveerd te houden. Ze zeggen: het is liefdewerk, maar als het zo moet, dan zoek het maar uit. En dat voor zo’n prachtige accommodatie als Huize De Kamp.’

Lees ook:

SP: Cornielje moet maatregelen nemen tegen burgemeester Winterswijk
Onderzoek dubbele pet voormalig wethou
der

Standaard

Plaats een reactie