Uncategorized

Bruggen en viaducten op instorten

De-pers logo

De veiligheid van een op de vijf bruggen en viaducten is onder de maat. ‘Zonder waarschuwing kunnen constructies bezwijken.’

Aan naar schatting achtduizend van de veertigduizend bruggen en viaducten in Nederland kleven veiligheidsrisico’s. Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur kreeg deze krant een namenlijst in handen van 65 gemeenten die een onvoldoende scoorden voor de veiligheid van hun bruggen en viaducten en vijf originele onderzoeksrapporten die in opdracht van de VROM-inspectie zijn gemaakt.

Scheurvorming, verroeste wapening, houtrot in de palen, loszittende delen beton, het is maar een greep uit de problemen waar de bruggen en viaducten in Nederland mee kampen. Oorspronkelijke constructieberekeningen blijken vaak zoek. Gemeenten en provincies kunnen daardoor niet nagaan of de vaak tientallen jaren oude bruggen bestand zijn tegen het zware vrachtverkeer dat er anno 2011 overheen rijdt. Bovendien is daardoor vaak onduidelijk hoe lang de brug xfcberhaupt nog mee kan.

Borculo brug ingestort
Juni 2010, de nieuwe ophaalbrug bij het Muraltplein in Borculo stort in. Foto: website De Pers

Acuut instortingsgevaar
Van vijf voor de VROM-inspectie gexefnspecteerde bruggen bleken er drie onvoldoende veilig voor vrachtverkeer. Een van de bruggen was er zelfs zo slecht aan toe dat die per direct dicht moest. Karel Bosman, die namens het onafhankelijk ingenieurs- en adviesbureau Nebest het onderzoek voor de VROM-inspectie uitvoerde, stond versteld van de bedroevend slechte staat waarin de bruggen verkeerden. ‘Op een gegeven moment zegt zo’n brug bij een volgende heel zware vrachtwagen: ik breng jou niet meer naar de overkant.’

De laatste jaren zijn er volgens hem steeds vaker bruggen die bezwijken door zwaar beladen vrachtverkeer. ‘De kans dat er wat gebeurt met een lading is niet eens zo groot, maar wat denk je van de maatschappelijke schade als zo’n brug een paar maanden buiten gebruik is?’

Acuut gevaar
De inspecteur, die al twintig jaar in het vak zit, denkt dat het in gemeenten met 80 procent van de ‘kunstwerken’ – zoals bruggen en viaducten in jargon worden genoemd – wel snor zit. Bosman: ‘Maar aan die andere 20 procent zitten risico’s, daar moet je serieus naar kijken.’ Vijf keer maakte hij het bij Nebest mee dat een brug per direct gesloten moest worden wegens acuut instortingsgevaar.

Bosman maakt zich extra zorgen omdat onderhoudsbudgetten door bezuinigingen al onder druk staan. Daarom is het volgens de inspecteur hoog tijd dat gemeenten ‘gaan leren om in risico’s te denken’. Vooral kleine stalen bruggen in gemeenten zijn volgens hem risicogevallen. ‘Ga niet inspecteren om te zien of je de leuningen moet schilderen in 2012 of 2013, maar ga kijken of je iets geks ziet wat lijkt op overbelasting.’

Een drie of lager 
Uit een onderzoek van de VROM-inspectie eind 2009 naar bruggen en viaducten met een overspanning van meer dan vijf meter, bleek al dat provincies en gemeenten het niet zo nauw nemen met inspectie en onderhoud. Van de tachtig gemeenten die meededen aan de enquxeate, scoorden er maar liefst 65 een onvoldoende. Zo’n dertig gemeenten kregen zelfs een drie of lager.
Volgens de VROM-inspectie is dit een goede steekproef. Dit zou betekenen dat van de 418 gemeenten die Nederland telt, er 340 een onvoldoende zouden scoren en nog eens 172 een drie of lager. De gemeenten die erg slecht scoren zijn Gilze Rijen, Kapelle, Landerd en Buren. Op de voet gevolgd door Rijnwaarden, Montferland, Anna Paulowna, Marum, Tiel, Goirle, Roerdalen en Boskoop.

Lees het hele artikel op de website van De Pers

 

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s