Uncategorized

xe2x80x98Herbouw historisch station Barneveld is nu of nooitxe2x80x99

Station Barneveld 

In 2007 hebben wij het initiatief genomen tot het bestuderen en uitwerken van de mogelijkheid voor herbouw van het in 1979 gesloopte stationsgebouw van Barneveld-Centrum. Dit onderzoek hebben wij destijds als afstudeerproject gebruikt voor de opleiding hbo bouwkunde (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) die wij beiden, naast ons dagelijks werk als bouwkundig tekenaar bij een architectenbureau met succes hebben afgerond. Hiermee zijn wij ook diverse keren in het nieuws geweest.

Van begin af aan werd ons duidelijk dat veel Barnevelders het huidige stationsgebouw, inclusief de omgeving onooglijk en rommelig vinden. Ook het tekort aan een overdekte wachtruimte (in de avonduren) wordt genoemd.

Barneveld heeft nu al lange tijd een probleem met het stallen van fietsen bij het station Barneveld-Centrum. Er is een groot tekort aan fietsenstallingen. Dit is overeenkomstig de landelijke trend; steeds meer treinreizigers, die ook nog eens steeds meer met de fiets naar het station komen. Een rondgang langs verschillende kleine en grotere NS stations levert op dat er veel gexc3xafnvesteerd wordt in voorzieningen om de fietsen te kunnen stallen. Compleet nieuwe gebouwen en kelders worden gebouwd en ingericht als fietsenstalling. Zutphen, Meppel, Groningen en Baarn zijn hier enkele voorbeelden van. Het (half)ondergronds stallen van fietsen lijkt een trend te zijn.

Er is nu een unieke kans om het stationsgebouw te herbouwen, want:

1) Er is een investeerder gevonden die herbouw graag wil financieren en exploiteren;

2) De NS is nu zelf ook bezig met een plan om station Barneveld-Centrum op te knappen, maar wacht hier vooralsnog mee tot half januari;

3) Mogelijk kan subsidie van ProRail genaamd xe2x80x98Prettig wachtenxe2x80x99 verkregen worden. Ook heeft de overheid enkele jaren geleden 60 miljoen euro (tot 2012) gereserveerd om het acute tekort aan fietsenstallingen op te lossen;

4) Er is groot draagvlak voor herbouw zowel bij bevolking als in de politiek. Het oude stationsgebouw xe2x80x98leeftxe2x80x99 nog steeds bij veel Barnevelders;

5) Herbouw van het stationsgebouw xc3xa9n daaronder een fietsenkelder voor 1500 fietsen is een ideale combinatie. Er hoeven geen ongecontroleerde fietsenstallingen meer op het stationsplein te staan. De vrijkomende ruimte kan voor betere doeleinden gebruikt worden. Door het maken van een kelder worden de kosten van de gehele fundering van het stationsgebouw op een adequate wijze verlicht. Tevens kunnen in de kelder een fietsenmaker en een ruimte voor de beveiligers een plaats krijgen.

6) Het stationsgebied krijgt een mooier en dorpser karakter, de huidige beeldkwaliteit laat te wensen over. Dit bouwplan is een belangrijke positieve impuls voor het hele gebied;

7) Er valt van het stationsgebouw heel wat te maken; wat te denken van horeca (met wellicht terras) en een wachtruimte op de begane grond en kantoren en/of woningen op de verdieping;

8) Er zijn door ons compleet uitgewerkte bouwkundige tekeningen van het stationsgebouw gemaakt. Hierbij zijn wij nauwkeurig te werk gegaan om het gebouw exact zo te bouwen als het origineel, inclusief de versieringen en profielstenen in het metselwerk en plafondlijsten, lambrisering, vloertegels en houten banken van de wachtkamer in het interieur. De tekeningen zouden zo bij de bouwaanvraag ingediend kunnen worden;

9) Inmiddels is de stichting xe2x80x98Herbouw historisch station Barneveld Centrumxe2x80x99 opgericht.

Herbouw van het stationsgebouw op zichzelf hoeft de gemeente dus geen geld te kosten, terwijl de gemeenschap wel haar stationsgebouw terug krijgt. Wel moet de fietsenkelder gexc3xabxploiteerd kunnen worden. Hiervoor zouden in overleg met de investeerder afspraken gemaakt kunnen worden. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat de gemeente een huurovereenkomst afsluit met de investeerder voor het gebruik van de fietsenkelder.

In ons onderzoek zijn wij tot de conclusie gekomen om het station zoxe2x80x99n 30 meter richting het zuiden te herbouwen. Dit om het stationsgebouw wat meer ruimte te geven en omdat in stedenbouwkundig opzicht zo automatisch een (stations)plein gecrexc3xaberd wordt, waardoor het gebouw, beter als voorheen tot zijn recht komt in een fraaie en doelmatige omgeving. Het ideale plan is dat de weg (Burg. Kuntzelaan) ter plaatse van het station iets omgelegd zou worden. Op dit moment zijn bij de gemeente geen gelden beschikbaar om deze weg aan te passen. Dit zou echter ook op een later tijdstip uitgevoerd kunnen worden. Wellicht tegelijkertijd met de mogelijke plannen die voor deze weg in de maak zijn.

Al met al is herbouw van het oude stationsgebouw nog nooit zo dichtbij geweest. Wij zijn dan ook blij dat de gemeente opdracht heeft gegeven om een haalbaarheidsonderzoek door buro Witteveen + Bos uit te laten voeren, voor het totale integrale plan inclusief de kosten voor de fietsenkelder en aanpassing van de openbare ruimte.

De keuze is aan (de gemeente)Barneveld om deze laatste (?) kans aan te grijpen om het prachtige stationsgebouw mogelijk te maken. Er ligt nu een compleet plan met een goede financixc3xable onderbouwing. Barneveld verdient de terugkeer van haar stationsgebouw en dat kan gerealiseerd worden door en voor Barnevelders. Verschillende seinen staan al op groen.

Het is nu of nooit!

Ing. Anton Fraanje en ing. Pieter Stam

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s