Uncategorized

Nieuwe waarschuwing voor gevaarlijk goederenvervoer per rails

Giftig

Geachte mevrouw, heer,

De samenwerkende belangenorganisaties in het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) behartigen de belangen van de mensen langs de IJssellijn, Twentelijn en Twentekanaallijn. Wij willen u informeren omtrent de ontwikkelingen rond het Programma Hoogfrequent Spoor en Basisnet Spoor.

Het Havenbedrijf Rotterdam werkt met o.a. 5 ministeries samen in het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR 2006) om de positie van de haven te versterken en de kwaliteit van de leefomgeving in de regio te verbeteren, o.a. door inrichting van natuur en recreatiegebieden. Economische ontwikkeling en duurzaamheid gaan hand in hand, staat in xe2x80x9cMaasvlakte 2, de duurzame havenxe2x80x9d.

Dit beperkt zich echter tot de eigen regio, terwijl de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte door haar goederenstromen het leefklimaat m.n. langs het spoor in heel Nederland negatief zal bexc3xafnvloeden.

Het Havenbedrijf zet in op een modal shift naar 20% spoorgoederenvervoer. Door het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en deze modal shift wil het Koninklijk Nederlands Vervoer Spoorgoederenvervoer (KNV) 60 goederentreinen over de IJssellijn laten rijden om vervolgens in 2020 een volgende intensivering (72-102 goederentreinen) te claimen. Gezien haar rol en invloed komen de varianten voorgelegd aan de provinciale bestuurders in de Keuzenotitie PHS in een ander daglicht te staan. Zie: http://www.knv.nl/knv/site.nsf/ea0f9d4d307e5f55c125733d002cde7c/c418b250ea55782fc125771f003db0f0/$FILE/Presentatie%20Stakeholders%20PHS%20100422%20v2.pdf

In een vorige mailing gaven we aan dat de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen in haar rapport melding maakt van een schijnveiligheid bij activiteiten met gevaarlijke stoffen in Nederland. Zie: http://www.gevaarlijkelading.nl/nieuws/ags-schijnveiligheid-in-nederland.html

Daarnaast verklaren de heer Standaar van het Centraal Overleg Gevaarlijke Goederen en de heer Wildschut van de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) in het vaktijdschrift voor vervoer van gevaarlijke stoffen:
xe2x80x9cHet risicoplafond dat we nu toebedeeld krijgen is zo laag, dat we op kort termijn alle maatregelen moeten nemen die we in petto hadden voor een langere periode. Zoals het aanbrengen van crashbuffers op de wagons, verbeteringen aan het spoor en BLEVE-vrij rijden", aldus Standaar. "Daardoor is er tot 2020 nauwelijks ruimte voor een verdere groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoorxe2x80x9d. Zie: http://www.gevaarlijkelading.nl/nieuws/de-rek-is-er-meteen-al-uit.html

Ook kunt u hier de voorwaarden lezen, die de CTGG stelt aan o.a. de vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat om te komen tot een vaststelling van Basisnet Spoor. Zie: http://www.gevaarlijkelading.nl/nieuws/ctgg-stelt-voorwaarden-voor-basisnet-spoor.html

De vraag is of hier budget beschikbaar voor is?

Het KNV, de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen en de CTGG geven aan dat voor het spoorgoederenvervoer (van gevaarlijke stoffen en deze kunnen logistiek niet los gezien worden van het overig spoorvervoer, aldus Railcargo in Spoor in cijfers 2009) er te weinig ruimte is op bestaande spoortrajecten zonder grote investeringen. En wanneer economische ontwikkeling en duurzaamheid hand in hand dienen te gaan, is het van belang nu de juiste beslissingen te maken.

Wij hopen, dat u uw collegaxe2x80x99s in de Tweede Kamer hierop wilt wijzen. Dinsdag 18 mei wordt er op initiatief van de commissie Verkeer en Waterstaat vergaderd over Basisnet Spoor. Het is aan de politiek om te beoordelen of het taakstellend budget voor PHS voldoende is om deze keuze verantwoord te nemen. Veiligheid is een overheidstaak!

Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest

Met vriendelijke groet,

Thea Hiemstra           Arnoud Scheltema
secretaris                  bestuurslid
Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA)

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s