Uncategorized

Hoogleraar: " stemming Nijmegen ongeldig"

De_gelderlander

NIJMEGEN – De gemeenteraadsverkiezingen in Nijmegen moeten ongeldig worden verklaard omdat de Kieswet is geschonden. Dat stelt hoogleraar politicologie Marcel Wissenburg in een brief aan burgemeester Thom de Graaf.

Volgens Van Wissenburg is het stemgeheim in Nijmegen niet gewaarborgd doordat de stemhokjes aan de achterzijde open zijn. Een gordijn achter de kiezer ontbreeekt, waardoor over de schouder van de stemmer meekijken mogelijk is.

Lees het hele artikel op de website van De Gelderlander

Stemcomputer

De stemcomputer toch veiliger??????

Standaard

Een gedachte over “Hoogleraar: " stemming Nijmegen ongeldig"

  1. R. van Bergen zegt:

    Ik kan me wel iets voorstellen bij de insteek van deze hoog doorgeleerde.

    Het is mij opgevallen dat ik bij alle beelden op de TV van stemhokjes de ruggen van de stemmers kon zien, dat houdt in dat een ander die wat dichtbij staat, mee kan kijken.

    In mijn herinnering stonden de stemhokjes vroeger met de opening van het overige publiek af.

    Verder lijkt het er op dat bijvoorbeeld in Rotterdam, vooral allochtonen zich soms met hun 3 ‘en in het hokje verdrongen. In mijn visie moeten alle op zo’n stembureau uitgebrachte stemmen ongeldig worden verklaard wegens onwenselijk invloed en inbreuk op het stemgeheim.

    Op deze wijze zijn de gewraakte computers nog veiliger dan de zo toegepaste wijze van in het stemhokje stemmen.

    Ik vrees dat velen, zie het voorbeeld in Rotterdam, zo geprest kunnen zijn om hun stem zo uit te brengen als een ander individu noodzakelijk vond. Het stemgeheim lijkt me in veel plaatsen in Nederland te grabbel te zijn gegooid.

    Roelf

Geef een reactie

