Uncategorized

Brief van FNV Lokaal Culemborg aan gedeputeerde van Haaren over falende regiotaxi

Fnv

Culemborg, 11-10-2009

Betreft: Regiotaxi.

Geachte mevrouw van Haaren,

Graag wil FNV Lokaal Culemborg het volgende onder uw aandacht brengen.

Op dinsdag 15 september 2009 heeft er een overleg plaatsgevonden met FNV Lokaal Culemborg, FNV Bondgenoten Sector/Taxi en taxibedrijf Voet over de bij FNV Lokaal gemelde klachten over de Regiotaxi.

Taxibedrijf Voet gaf aan bezorgd te zijn over het feit dat het publiek de klachten in verband zou kunnen brengen met taxibedrijf Voet.

FNV Lokaal Culemborg wil duidelijk aangeven dat men zich bij het verzamelen van de klachten gericht heeft op de totale Regiotaxi en zeker niet alleen op de taxibedrijven.

De meeste klachten hebben betrekking op het niet goed functioneren van het systeem.

Taxibedrijf voet heeft aangegeven de bij de FNV gemelde klachten serieus te nemen.

De vele klachten over de Regiotaxi hebben met meerdere factoren te maken.

Als er bij taxibedrijven chauffeurs zijn die niet in staat zijn een rolstoel goed vast te   

zetten en die hun klanten onheus bejegenen dan mag men gerust spreken over ondeskundig personeel.

Het desbetreffende taxibedrijf zal dan stappen moeten ondernemen om daar verbetering in te brengen.

Maar het is zeker niet zo dat we alle klachten bij de taxibedrijven kunnen neerleggen.

De taxibedrijven staan het dichtst bij het publiek en de klanten wijzen naar hen als er iets fout loopt bij een rit met de Regiotaxi.

Van de klanten mogen we verwachten dat zij meer begrip opbrengen voor het fenomeen Regiotaxi. De klanten moeten beseffen dat dit geen gewone taxi is.

Als klant dien je secuur te zijn bij het opgeven van adres en tijdstip, maar ook moet en klant er begrip voor hebben dat je moet klaar staan als de Regiotaxi je op komt halen en dat er combiritten mogelijk zijn.

Van een gemeentebestuur mogen we verwachten dat die zich verantwoordelijk voelt voor de uitvoering van de Regiotaxi. Dat je er niet bent door alleen maar financixc3xabn ter beschikking te stellen.

Je moet er zorg voor dragen dat de klanten die gebruik maken van de Regiotaxi weinig te klagen hebben.

Daar kan een gemeente aan bijdragen door de klanten zo goed mogelijk de spelregels van de Regiotaxi uit te leggen.

Niet met een foldertje maar door gerichte mondelinge informatie, evenals een laagdrempelig klachtenspreekuur of een klachtenloket.

De Regiotaxi is een WMO aangelegenheid en FNV Lokaal Culemborg vindt dat de klachten over de Regiotaxi bij de WMO ingediend moeten kunnen worden.

Dit is in tegenstelling met wat de gemeente Culemborg vindt. ( Brief van de gemeente Culemborg aan de gebruikers van de Regiotaxi van 25-09-2009; kenmerk 0911497).

Verder is een WMO-raad hxc3xa9t platvorm waar zaken betreffende de Regiotaxi aan de orde gesteld kunnen worden.

Tot slot komen we bij de belangrijkste spelers in dit veld: de opdrachtgever (Provincie Gelderland) en Regiotaxi Gelderland.

Bij deze laatste gaat van alles mis.

Het onvriendelijk bejegenen van klanten, klanten van xe2x80x9czeurenxe2x80x9d beschuldigen als de centrale het heeft laten afweten, verkeerde adressen en tijden doorgeven, klanten kwijtraken in het systeem, onduidelijkheid waar de klanten met hun klachten heen kunnen, gebrekkige terugbelservice, enz. enz.

Al deze bovengenoemde punten maken dat heel veel klanten de Regiotaxi ervaren als een krakkemikkige instelling.

Maar al deze punten zijn slechts de gevolgen. Het zijn slechts de gevolgen van de echte oorzaak, het vanaf het begin (landelijk en regionaal) niet centraal stellen van de klant.

De opdrachtgever dient uit te gaan van de wensen en de belangen van de klant.

De opdrachtgever kan nooit buiten de klant om bepalen of het aangeboden vervoer met de Regiotaxi voldoet aan de norm van goed vervoer.

Het is voor de opdrachtgever en de taxibedrijven van groot belang om te weten of de Regiotaxi voldoet aan de wensen van de klant.

FNV Lokaal Culemborg wil dat de klant veel meer bij de organisatie van de Regiotaxi wordt betrokken. Bijvoorbeeld door middel van een clixc3xabntenraad, een goede klachten behandeling met laagdrempelige loketten op plaatselijk niveau, mondelinge voorlichting door de aangesloten gemeenten, gecertificeerd personeel (niet alleen de chauffeurs maar ook het personeel van de centrale) en een goede kwaliteitsbewaking door bijvoorbeeld een mystery guest.

Met vriendelijke groet,

Marianne Jongerius,

FNV Lokaal Culemborg

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s