Uncategorized

Een selectief geheugen

Clemenscornielje_foto_jan_rikken

Afgelopen woensdag vond het debat plaats in de Statencommissie over de kwestie van de onjuiste subsidieverlening, in 2007, door het College van GS van Gelderland aan het Gelders Opera- en Operettegezelschap (GOOG). Hierover ontstond opschudding omdat bleek dat Commissaris van de koningin Clemens Cornielje ( foto hierboven) al sinds 2005 lid is van het Comitxc3xa9 van aanbeveling van het GOOG. Een subsidie dus met "de geur van een vriendendienst".

Nadat wij over deze kwestie eerder schriftelijke vragen hadden gesteld bleek al snel dat Cornielje nog veel meer tot nu toe onbekende nevenfuncties had. Wat niet officieel gemeld is. Hetzelfde geldt voor andere leden van het College van GS.

Afgelopen woensdag bleek al snel dat de meeste Statenleden er geen enkele behoefte aan hebben om hun controlerende taak op zich te nemen. "De integriteit van de Commissaris van de Koningin en het College staan voor ons niet ter discussie" , werd bijna in koor geroepen. Nog voordat de eerste vraag was afgevuurd.

Hieronder staat wat Cornielje vertelde over deze kwestie.

Eerste citaat van hem: " Bij mijn aantreden ( in augustus 2005) heb ik honderden felicitaties gehad. Een CdK krijgt dat, en, ik heb vxc3xa9xc3xa9l vrienden. Ook van GOOG heb ik felicitaties gehad, en daarbij werd gezegd dat het gebruikelijk was dat de CdK in het Comitxc3xa9 van aanbeveling plaatsnam. "

Tweede citaat van Cornielje: "Was ik op de hoogte van mijn lidmaatschap van het Comitxc3xa9 van aanbeveling van GOOG? Formeel wel, maar ik was me er niet van bewust. Pas een half jaar na de subsidieverlening, na de melding van een misstand, werd ik me ervan bewust dat ik lid was van het Comitxc3xa9 van aanbeveling".

Het geheugen van Clemens Cornielje blijkt hier dus nogal selectief te werken.

Standaard

Geef een reactie

