Uncategorized

Brief van Veolia- gedupeerde aan Marijke van Haaren

Bus101_3

Aan: mevrouw M. van Haaren, Gedeputeerde belast met het openbaar vervoer

Provincie Gelderland.

Elspeet, 3 december 2007

Geachte Mevrouw van Haaren,

Helaas mocht ik geen enkele reactie van U vernemen op mijn brief van 21 november jl. Dit terwijl ik reageerde op uw eigen verzoek in het Journaal van Omroep Gelderland om aan te tonen hoezeer wij in problemen komen als buslijn 104 alsnog opgeheven wordt.

Nu begrijp ik dat het geen verkiezingstijd is, maar enige reactie zou op zich toch correct geweest zijn, dunkt mij.

Wij waren gematigd enthousiast toen wij mochten vernemen dat u de guillotine rond bus 101 en 104 een half jaartje op spitsniveau wilt tegenhouden. Hoe mijn zoon dan in het volgend schooljaar naar het RSG moet en hoe mijn dochter xc3xbcberhaupt daar ooit kan beginnen, blijft daarmee onverkort een enorm probleem.

Veolia doet alle mogelijke moeite u in correctheid naar de kroon te stoten. Zo mocht ik op de site lezen dat er extra ritten gaan komen met bus 101 en 104. Dus niet dat de dienstregeling enorm wordt uitgekleed;xe2x80xa6 neeeeeexe2x80xa6 extra ritten worden daar aangekondigd.

Bijzonder aparte manier van zaken doen lijkt me dat. Zoiets als een energieleverancier die aankondigt vanaf 2008 te stoppen met energieleveranties op de Veluwe. Maarxe2x80xa6.. als service naar haar klanten extra leveranties inlast vanaf 1 januari tussen 16.00 en 18.00.

Maar jaxe2x80xa6.. voor energieleverantie heb je nog een keuzexe2x80xa6.

Nu heb ik tijdens het volgen van de vergadering op 28 november niet de indruk van u gekregen dat er ook maar enige kritische houding naar Veolia van u te verwachten valt. Was er niet iets met xe2x80x9c een foutjexe2x80x9d van Veolia waar de provincie toch maar voor op moet draaienxe2x80xa6. Maar ik probeer het nog maar een keertje:

Gisteren hing op heel veel bushaltes (in Ermelo bijvoorbeeld) nog de aankondiging dat lijn 104 helemaal vervalt per 9 december.  Dat is natuurlijk ook een manier om straks te kunnen melden dat der bus zo weinig gebruikt wordt.

Dan nog even iets over het begrip xe2x80x9cspitsbusxe2x80x9d. Evident lijkt mij dat de spits niet om 15.45 ophoudtxe2x80xa6. Sterker nogxe2x80xa6. Dan begint hij pas. Dat is echter wel de laatste vertrektijd van bus 104 uit Harderwijk.

xe2x80x98Neeeeeexe2x80x99 xe2x80xa6roept Veolia nu wellichtxe2x80xa6. Het is ook meer een xe2x80x9cscholierenbusxe2x80x9d xe2x80xa6  dan een spitsbus!

Nu hebben uw Haagse collegaxe2x80x99s onlangs alle aandacht gevraagd voor de 1040 lesuren norm. Dat resulteert onder andere in (ik hou het voorbeeld maar even specifiek) een lesdag op donderdag die om 16.15 ophoudtxe2x80xa6. Ergo, of zijn leerplicht verzaken of een kwestie van een wat doordachter rijschema vaststellen xe2x80xa6. Graag opteer ik voor de laatste oplossing.

Tot slot heb ik mij eens verdiept in de functiebeschrijving van een gedeputeerde, met andere woorden eens gekeken voor welke belangen u op zou moeten komen. In het bedrijfsleven is het gebruikelijk dat een functioneringsgesprek door de controlerende instantie (bij ons heet dat manager) inhoud geeft aan de kwaliteit van die uitvoeringxe2x80xa6.. voelt u xe2x80x98m al?

Tjaxe2x80xa6. dat is het handige van politiek en geen verkiezingen in aantocht. Vast sterkte gewenst als het straks wel zover is.

Met beleefde doch enigszins cynische groet,

Erik Vermij

Standaard

Geef een reactie

